Followers

Tuesday, October 1, 2019

BBM3410Satu2019: Long Shot (Langgar Production)

Posting kedua ini saya nak kongsi tentang asas fotografi yang kedua iaitu Long Shot. Bagi yang tidak tahu, gambar jenis Long Shot ialah gambar yang ditangkap untuk menunjukkan subjek dari jarak jauh, atau kawasan di mana kejadian berlaku. Gambar jenis Long Shot ini terbahagi kepada dua iaitu manusia dan pemandangan beserta manusia. Long shot dan medium shot adalah dua shot berbeza yang memerlukan tahap pemahaman yang tinggi kalau tak, boleh bawa gaduh. LOL. Tanpa perlu saya membebel panjang lebar, mari kita lihat contoh-contoh gambar Long Shot yang menarik. 


1. Long-Shot ( Pemandangan dan Manusia )






Dari nun jauh di sana, dapat lihat seorag perempuan yang berseorangan tanpa teman bersiar-siar di taman yang hanya dia sahaja yang ada. Dia ni pelajar cemerlang tetapi dia suka bawak diri dengan payung merah jambunya tu. Melenggang-lenggang mcm sutun tapi bak kata sajat 'I Perempuan Okay!'.



DI sini, terlihat penampakan seorang lelaki berbadan comel yang sedang tunggu kekasihnya yang dah berjanji nak datang tasik. Janji punya janji, 2 jam tunggu tak sampai-sampai. Apa kehenya yob!




Berlari berkejaran, seindah bunga di taman. Lagu tak sesuai sebab ni bukan geng kunyit. Mereka sahabat satu pasukan bola yang tengah menikmati kawasan yang luas terbentang. Kalau jalan atas jalan raya lagi rare!



1. Long-Shot ( Pemandangan )



Kalau anda nak tahu, jalan ini lah yang saya lalui setiap hari untuk pergi ke kelas. Nampak seram kan? Kalau jalan sorang-sorang mau jalan laju macam lipas kudung. Tapi demi menuntut ilmu kita hadap jela hantu apa pun. 


Gambar ni ada keistimewaan sebab walaupun jaraknya jauh, tapi saya berasa bangga dengan bangunan-bangunan tersergam indah ni. Sepanjang dekat sini, yang saya risaukan kalau-kalau ahli kumpulan terjerumus dalam kolam waktu sesi bergambar. hehe



Memang kesukaan saya untuk ambik bangunan-bangunan macam ni sebab saya bercita-cita nak kerja dalam bangunan-bangunan tersergam tu tapi tengok lah hala tuju ke mana..

No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU2019: INSTAGRAM MINGGU 6

Minggu ni gambar-gambar yang berbaur kesenduan, macam takde kehidupan bukan? hakikatnya saya gembira dengan hidup saya kerana saya ...