Followers

Monday, September 30, 2019

BBM3410Satu2019 : SUATU KETIKA

Keluargaku Syurgaku..


Keluarga merupakan institusi yang sangat penting dalam kehidupan dan keluarga adalah sebahagian dari hidup kita kan? Tanpa keluarga, sesuatu kehidupan yang kita rasakan bahagia itu tidak akan lengkap. Pada kali ini, saya ingin kongsikan cerita tentang keluarga yang saya sangat kasihi dan sayangi. Tanpa mereka, saya tidak berada di mana saya ada sekarang.

Saya mempunyai 7 orang ahli keluarga, iaitu ibu, ayah dan 5 orang adik beradik, 4 orang perempuan dan seorang lelaki. Ayah saya merupakan peniaga kedai makan sepenuh masa, dibantu oleh ibu saya. Sejak kecil,saya dibesarkan dengan melihat bagaimana ibu dan ayah saya membanting tulang dari petang hingga 3 pagi menguruskan restorannya. Sepanjang mereka tiada di rumah mencari rezeki, saya dan adik perempuan saya yang pada ketika itu masing-masing berumur 5 dan 4 tahun dijaga oleh nenek. Alhamdulillah, walaupun saya dan adik beradik dibesarkan dengan cara yang berbeza berbanding rakan-rakan lain, saya dan 3 lagi adik beradik, berjaya menjejakkan kaki ke universiti dan melanjutkan pelajaran hingga keperingkat ijazah. Kakak suilung saya graduan ijazah Business and Accountancy dari Universiti Malaya, kakak kedua saya graduan ijazah perniagaan antarabangsa dari UNIKL, dan adik perempuan saya graduan bUSINNESS and Accountancy dari Universiti Malaya. Adik lelaki saya pula tahun ini mengambil PT3.

Saya yakin rezeki yang Allah berikan kepada kami adik beradik dan pada perniagaan ayah saya adalah kerana sikap tolong meoolong dalam keluarga kami. Sejak sekolah menengah, dari kakak sulung hingga adik lelaki bongsu saya yang kini 15 tahun akan membantu ayah dan ibu di restoran mereka yang biasanya pada hujung minggu dipenuhi oleh ratusan pelanggan. Jadi, kami adik beradik akan membahagikan masa pada hujung minggu untuk balik ke rumah kerana ibu dan ayah kekurangan pekerja. Jadi, ia menjadi tanggungjwab kami sebagai anak untuk mendahulukan ibu bapa. Untuk pengetahuan kalian, saya juga memasang angan-angan untuk menjadi seorang ahli perniagaan, tetapi versi yang lebih baik dari ayah saya kerana banyak benda saya telah belajar apabila menolong ayah dan ibu saya di restoran. Hingga ke hari ini, saya dan semua adik beradik akam membantu ibu ayah satya di restoran dan bagi saya perkara ini membantu mengeratkan lagi kasih sayang antara kami sekeluarga.

Terima Kasih Kerana Membaca.j





No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU2019: INSTAGRAM MINGGU 6

Minggu ni gambar-gambar yang berbaur kesenduan, macam takde kehidupan bukan? hakikatnya saya gembira dengan hidup saya kerana saya ...