Followers

Monday, September 30, 2019

BBM3410Satu2019 : TIPS BELAJAR DENGAN MUDAH

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera..


Setiap dari kita pastinya pernah menghadapi peperiksaan yang besar, tidak kira sama ada pada zaman persekolahan atau sewaktu di universiti. Pelajar yang mengamalkan cara belajar yang betul pastinya lebih mudah mencapai keputusan yang cemerlang berbanding pelajar yang belajar tanpa mengikut tatacara yang bersistem. 
Pada entri kali ini, saya akan kongsikan 2 tips untuk elajar dengan mudah supaya dapat dipraktikkan oleh pelajar di luar sana.

Tips pertama ialah membuat nota ringkas yang mengandungi peta minda kerana pelajar yang baik adalah pelajar yang membuat nota ringkas. Nota yang berwarna warni membolehkan pelajar mudah untuk mengingat kembali 'point-point' penting dalam sesuatu subjek. Nota ringkas ini juga dapat membantu pelajar membuat pecutan terakhir di saat hari peperiksaan tiba.

Tips kedua ialah memilih waktu yang paling sesuai untuk mengulangkaji. Setiap orang mempunyai waktu produktif maksimum yang berbeza, jadi pelajar perlu bijak menentukan waktu yang paling berkesan untuk mengulangkaji, sama ada selepas subuh atau pada waktu tengah malam.Cuba untuk mengikut rentak sendiri tanpa mengikut waktu yang dilakukan oleh pelajar-pelajar cemerlang. 

Terima Kasih Kerana Membaca.

No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU2019: INSTAGRAM MINGGU 6

Minggu ni gambar-gambar yang berbaur kesenduan, macam takde kehidupan bukan? hakikatnya saya gembira dengan hidup saya kerana saya ...